koelemmer foto Frank Stolvoort

maandag 22 juni 2015

Destillatiedag bij De Levensboom 2: Melisse hydrolaat

Voor het middagdeel van de destillatiedag bij De Levensboom vroeg Madeleine mij of het mogelijk was om citroenmelisse-hydrolaat te maken. Het centrum De Levensboom heeft een mooie medicinale plantentuin dus aan versgeplukte citroenmelisse geen gebrek.
Dat leek me een goed idee, om de cursisten ook te laten zien hoe je van verse planten hydrolaat maakt. Het was per slot van rekening een destillatiedag. Na de lunchpauze zijn een aantal deelnemers gaan plukken en had ik onderwijl de koperen destilleerketel en het benodigde glaswerk, wat in de ochtend gebruikt was voor de destillatie van gedroogde Lavandinbloemen, schoon gemaakt.
Foto: Madeleine Kerkhof Knapp-Hayes
De twee kratjes met citroenmelisse hebben we niet gewogen, maar we hadden zo bij benadering 1,5 - 2 kg vers kruid tot onze beschikking om de ketel mee te vullen.
Foto: Madeleine Kerkhof Knapp-Haye
Foto: Madeleine Kerkhof Knapp-Hayes
Na het afplakken met aluminiumtape kon het gas weer onder de ketel worden aangestoken. Na een tiental minuten kwam het heerlijk naar citrus geurende hydrolaat uit de koelemmer druppelen.
De destillatie hebben we zoals dat bij het maken van hydrolaten hoort langzaam uitgevoerd. Het hydrolaat kwam dus niet in straaltjes maar druppelsgewijs uit de koelemmer. Om het proces continue, dus zonder tussentijds aftappen van hydrolaat, te laten verlopen hebben we de florentijnse vaas gebruikt.
Uitleg over CO2 extracten door Madeleine
Na twee uren destilleren hebben ruim 2,5 Liter hydrolaat opgevangen. Voldoende voor Madeleine om alle deelnemers aan de destillatiedag een flesje mee te geven. Ik ben benieuwd wat hun ervaringen en toepassingen zullen zijn. Zoals ik vorig jaar al in mijn blog schreef: is volgens Jeanne Rose expert op het gebied van hydrolaten, melisse hydrolaat, geschikt voor:
This wonderfull fresh, lemonscented water is used for sensitive or aging skin, or sprayed down the throat for many kinds of throat infections 
foto: Kees Kerkhof
Catharina en ik vonden deze dag waarin we 2 destillaties hebben kunnen laten zien meer dan geslaagd. Het enthousiasme van de deelnemers was aanstekelijk en inspirerend. Uit de evaluatie bleek dat wij niet de enigen waren die dat vonden. De deelnemers waren onverminderd positief en waardeerden Madeleine en mij met een 8,5 - 9. Voor herhaling vatbaar dus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten